Lefranc

In de krant ‘Le Droits des peuples’ schrijft journalist LEFRANC een bijdrage over de schoolkolonies: ‘A l’Ecole belge du Glandier’

De nieuwe Belgische school van Le Glandier (Corrèze) is in werking getreden en staat onder bestuur van kapitein CHARLES GRAUX.
Er verblijven 550 kinderen, jongens en meisjes, geëvacueerd uit de regio Luik-Verviers. Twaalf onderwijzers ( 6 mannen en 6 vrouwen) staan in voor onderwijs en krijgen voor het toezicht hulp van 9 personen.

Het onderwijsaanbod omvat alle graden van het lageronderwijs en een kindertuin wat neer komt op tien leerjaren. Uitgezonderd voor de vierde graad waar er gedifferentieerd onderwijs is voor zowel jongens en meisjes in dezelfde klas.
Het systeem van halve dagen is veralgemeend. Na de lessen bestaat het tweede deel van de dag uit praktijk en recreatie: zang, handwerk, tuinwerk, sport maar ook uit bezoek aan de dokter, nemen van een douche, uitstappen,…
In Le Glandier staan Amerikanen in voor de lichamelijke opvoeding die een bijzondere plaats inneemt in deze kolonie.

De oudsten worden naast het onderwijs ingezet voor onderhoudswerkjes of schoonmaak in de slaapzalen, wasplaatsen, hout- en kolenvoorraad, linnenzaal, herstel van kledij, helpen in de kinderafdeling ,keuken,…Het valt niet te ontkennen dat hier het embryo voor nieuwe educatieve ideeën aanwezig is.

Toch dreigt er een gevaar in het huidige ’economische’ concept door de schijn van ‘uitbuiting’. Men mag niet onder het voorwendsel van onderwijs profiteren van de ‚handenarbeid’ van kinderen. Dezelfde opmerking geld voor jongeren die een beroep aanleren.
Het toegepaste systeem voor het aanleren van een beroep is niet ideaal en moet volgens de journalist worden bijgestuurd.
Men zou beter de oudere kinderen toevoegen aan de reeds aanwezige tewerkgestelde militairen of bij het keuken- en onderouds-personeel in de schoolkolonie.

Hij vraagt zich ook af of de onderwijzers in het basisonderwijs wel de nodige kwalificaties bezitten om de verschillende werkjes aan te leren.

Verder in het artikel worden ook vragen gesteld over de religieuze aspecten in de schoolkolonie.
De journalist ziet ook positieve bij de aanwezigheid van een bibliotheek in Le Glandier.

29 maart 1918